Ośrodek Przetwarzania Informacji (OPI) to instytut badawczy nadzorowany przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego. Statutowym zadaniem OPI jest ułatwienie szybkiego dostępu do aktualnej oraz kompleksowej informacji o nauce polskiej. Instytut prowadzi również interdyscyplinarne prace badawczo-rozwojowe, w większości o charakterze aplikacyjnym, wykorzystywane dla rozwoju nauki, szkolnictwa wyższego oraz transferu wyników badań do gospodarki. Laboratorium Interaktywnych Technologii (LABi) to jedno z laboratoriów badawczych OPI. Prace Interdyscyplinarnego zespołu LABi łączą różne dziedziny wiedzy: informatykę, psychologię, neuronauki, statystykę oraz projektowanie zorientowane na użytkownika.

Zespoł LABi koncentruje się na dwóch podstawowych aspektach styku technologii informatycznych z człowiekiem. Z jednej strony są to zjawiska związane z indywidualną interakcją człowieka z ekranem, jak również szerszym społecznym kontekstem tego kontaktu. Laboratorium zajmuje się analizami szeroko rozumianych interakcji człowieka z urządzeniami elektronicznymi. Działania LABi koncentrują się na projektowaniu nowych sposobów współdziałania człowieka z komputerem, biorąc pod uwagę nie tylko innowacyjne formy wzajemnego kontaktu, ale również znaczenie psychologii poznawczej i czynników emocjonalnych na efektywne wykorzystanie technologii. Wyposażenie Laboratorium Interaktywnych Technologii w Ośrodku Przetwarzania Informacji pozwala na przeprowadzanie najbardziej zaawansowanych badań interakcji użytkownika z systemami komputerowymi i internetowymi. OPI posiada salę do prowadzenia wywiadów grupowych i indywidualnych, która jest wzbogacona o system video obserwacji użytkownika wraz ze specjalistycznych oprogramowaniem Noldus Observer XT system okulograficzny firmy SMI.

Informacje o projekcie

Sztuka współczesna przez wiele osób uważana jest za trudną i niezrozumiałą. Większość obaw wynika jednak z braku dostatecznej ilości podstawowych informacji dotyczącej tego rodzaju sztuki. Sztuka współczesna w odróżnieniu od sztuki klasycznej, dokładnie opisanej w literaturze naukowej i mediach, charakteryzuje się dowolnością interpretacji i podejścia do sztuki. Aby lepiej zrozumieć sztukę współczesną konieczne jest nakreślenie tła historycznego, kulturowego i estetycznego dzieła. Tego typu połaczenie dzieła i zbioru informacji na jego temat pozwoli na lepsze zrozumienie sztuki współczesnej wszystkim tym, którzy dotychczas nie mieli z nią zbyt dużego kontaktu. Przewodnik opracowany w wyniku realizacji projektu OpenArt odpowiada na tego typu potrzeby, zapewniając szereg dodatkowych funkcjonalności (tj. ops dziela, materiały wideo, audio, elementy rozszerzonej rzeczywistości) poszerzających możliwości percepcji dzieła.

Jedną z cech wyróżniających multimedialny przewodnik od „klasycznych” elektronicznych materiałów edukacyjnych jest idea ścisłego powiązania multimedialnej zawartości przewodnika z obecności zwiedzającego w przestrzeni fizycznej muzeów i galerii (tzw. mixed reality). Zgodnie z koncepcją mixed reality zwiedzającemu będą dostarczane dodatkowe treści dotyczące dzieła sztuki wtedy, kiedy się do niego fizycznie zbliży. Opracowana w ramach projektu koncepcja teleinformatycznej współpracującej z aplikacją mobilną umozliwi określanie pozycji zwiedzającego w przestrzeni muzeum. Dzięki temu możliwe będzie dopasowanie prezentowanych w przewodniku treści do aktualnie zwiedzanej ekspozycji oraz udostępnianie osobom niewidomym wskazówek nawigacyjnych ułatwiających poruszanie się w budynku muzeum lub galerii. Do identyfikacji oraz określenia położenia osób czy przedmiotów w czasie rzeczywistym w określonej przestrzeni wykorzystywane są systemy lokalizacji w czasie rzeczywistym (RTLS, ang. Real-time locating systems). 

Multimedialny przewodnik „Sztuka współczesna dla wszystkich” będzie dostępny dla wszystkich użytkowników bez względu na pełnosprawność czy niepełnosprawność. Oznacza to, że osoby niewidome, niesłyszące, słyszące, widzące, zarówno z Polski i zza granicy przychodząc do muzeum otrzymają identyczny pod względem treści przewodnik, a informacje w nim zawarte będą dostosowane do potrzeb wszystkich użytkowników, zgodnie z zasadami projektowania uniwersalnego.

Docelowe grupy odbiorców:

  • osoby niewidome i słabowidzące,
  • osoby niesłyszące, głuche, słabosłyszące,
  • dzieci i młodzież,
  • osoby starsze,
  • obcokrajowcy.

Bezpośrednimi beneficjentami projektu są również instytucje kultury (muzea i galerie) w Polsce i na świecie, które będą mogły dostosować opracowane w ramach projektu rozwiązanie do własnych potrzeb. Opracowana aplikacja będzie dostępna na rynku i będzie mogła być dostosowana do dowolnej kolekcji sztuki w każdym muzeum, każdym mieście i każdym kraju. Tylko w Polsce do końca grudnia 2011 w Polsce istniało 777 muzeów, które odwiedziło łącznie prawie 25 milionów osób (źródło: „Działalność instytucji kultury w Polsce w 2011 r.”, GUS). Stanowi o potencjalnie bardzo dużym rynku dla opracowanego rozwiązania.

OpenArt to projekt badawczo-rozwojowy finansowany przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju w ramach pierwszego konkursu Innowacje Społeczne. Do konkursu Innowacje Społeczne przystąpiło 76 konsorcjów, z czego finansowanie otrzymało zaledwie 14.

MUZEUM do strony

Cechy przewodnika

Projektowanie uniwersalne

zastosowanie zasad projektowania uniwersalnego, czyli jednego, uniwersalnego opisu dla wszystkich potencjalnych użytkowników bez względu na ich niepełnosprawność czy (nie)znajomość języka. 

Przeciwdziałanie wykluczeniu społecznemu

przewodnik zapewnia dostęp do dzieł sztuki zarówno osobom niewidomym i niesłyszącym, jak i osobom pełnosprawnym, z Polski i zza granicy. Takiego rodzaju rozwiązanie nie funkcjonuje w żadnym muzeum ani galerii w Polsce ani na świecie.

Atrakcyjna i nowoczesna forma

przyjazny uzytkownikowi interfejs i zestaw rozszerzających funkcjonalności zachęci do odwiedzenia muzeów jak najszersze grono odbiorców, zwłaszcza ludzi młodych.

Zastosowanie systemów RTLS

systemy lokalizacji w czasie rzeczywistym (RTLS) to nowatorska technologia o dużym potencjale szczególnie w kontekście rzeczywistości rozszerzonej (ang. augmented reality).

Powered by Amazing-Templates.com 2014 - All Rights Reserved.